کارشناسانی که برای آزاد سازی یک کشتی باری کار می کنند – که به مدت پنج روز در کانال سوئز گرفتار شده است – موفق شده اند از قسمت عقب آن تکان بخورند و سکان و پروانه آن را دوباره به کار بیندازند.
حدود 9000 تن آب بالاست از کشتی خارج شد تا به سبک شدن کشتی کمک کند – اما Ever Given متعلق به ژاپن همچنان گیر کرده است و مسیر شریانی مهم تجارت جهانی را مسدود می کند.
طناب کشی های سنگین تری اکنون در آبراه مستقر شده اند تا دوباره سعی کنند کشتی را در جزر و مد آزاد کنند.
به گفته مقامات ، حداقل 321 کشتی دیگر اکنون پشتیبان گرفته اند و منتظرند سفر خود را از طریق کانال انجام دهند.
کارشناسان حمل و نقل Lloyds List می گویند هر روز حدود 6.5 میلیارد پوند تجارت متوقف می شود.
اما فقط تحویل کالا نیست که به دلیل مشکلات با مشکل روبرو می شود ، سوریه اکنون مجبور شده است توزیع سوخت را در این کشور جنگ زده به دلیل نگرانی از تاخیر در حمل و نقل در کانال ، توزیع کند.
حتي قبل از اينكه آسمان خراش Ever داده شود ، حمل بار بين آسيا و اروپا در روز سه شنبه ، سوريه از كمبود سوخت كه بيشتر ناشي از تحريم هاي غرب بود رنج مي برد.
وزارت نفت گفت که در حالی که منتظر بازگشت ترافیک حمل و نقل از طریق کانال به حالت عادی بود و به منظور اطمینان از ادامه خدمات اساسی به سوری ها در نانوایی ها ، بیمارستان ها ، ایستگاه های آب و مراکز ارتباط از راه دور ، مجبور به محدود کردن توزیع روغن موجود.
در اوایل سال جاری ، دولت سوریه در سومین افزایش در سال جاری قیمت سوخت ، از جمله قیمت های یارانه ای را بیش از 50 درصد افزایش داد.
همچنین باعث افزایش قیمت گاز پخت و پز شد. تقریباً 80 درصد مردم سوریه در فقر زندگی می کنند و 60 درصد آنها از نظر غذایی ناامن هستند – طبق اعلام سازمان ملل متحد ، بدترین وضعیت امنیت غذایی در سوریه است.
در یک کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه و در مورد پیشرفت در زمینه نجات ، رئیس اداره کانال سوئز ، اسامه ربیع گفت که وی “صادقانه نمی تواند بگوید” چه زمانی ممکن است دوباره Ever داده شود.
وی افزود: شاید امروز انشاالله شاید فردا به شرایط بستگی دارد.
“این به نحوه پاسخگویی کشتی بستگی دارد. هنگام برخورد با کشتی به این اندازه ، رفتار آن ناشناخته است.”
آقای ربیعی در مورد چگونگی وقوع آن گفت: “یک حادثه به این بزرگی چندین اشتباه ، چندین علت دارد ، بخشی از آن یک اشتباه فنی است که در دست بررسی است.
“ممکن است یک خطای انسانی نیز وجود داشته باشد که این نیز در دست بررسی است.
“ممکن است اشتباهات زیادی وجود داشته باشد ، اما ما نمی توانیم بگوییم که اکنون چه مواردی وجود دارد.
“تنها اشتباهی که اکنون می توانیم از آن اطمینان داشته باشیم باد و طوفان شن است. همانطور که گفتم این اصلی نیست ، اما بقیه در تحقیقات واضح تر می شوند.”
در جمعه، یک شرکت بریتانیایی هشدار داد که رشته Ever Given همچنین می تواند به معنای بالاتر بودن قیمت باشد برای خریداران انگلیسی.
جزر و مد و باد شدید تلاش برای آزادسازی Ever Given را پیچیده می کند و رئیس جمهور مصر گفته است که بعد از آن از متخصصان خارجی کمک خواهد گرفت.
حدود 14 قایق یدک کش در تلاش برای حرکت شناور به طول یک چهارم مایل بوده و لایروبی شروع به جابجایی شن برای کمک به آزادسازی آن کرده است.